PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo
ir mokslo ministro 2011 m. liepos 1 d.
įsakymu Nr. V-1197
BIOLOGIJOS BRANDOS EGZAMINO PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Biologijos brandos egzamino programos
(toliau
- Programa) paskirtis
- apibrėžti
biologijos brandos egzamino
(toliau
- egzaminas) tikslus, struktūrą ir turinį. Egzaminas yra
valstybinis.
2. Programa parengta remiantis Vidurinio ugdymo bendrosiomis programomis,
patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. vasario 21 d. įsakymu
Nr. V-269 (Žin., 2011, Nr. 26-1283).
3. Programą sudaro:
3.1. egzamino tikslas;
3.2. mokinių gebėjimų grupės;
3.3. egzamino matrica;
3.4. egzamino užduoties pobūdis;
3.5. egzamino vertinimas;
3.6. biologijos brandos egzamino reikalavimai (1 priedas);
3.7. tiriamųjų darbų sąrašas (2 priedas).
II. EGZAMINO TIKSLAS
4. Egzamino tikslas - patikrinti ir įvertinti mokinio mokymosi pagal vidurinio ugdymo
biologijos bendrąją programą pasiekimus, aprašytus egzamino reikalavimuose.
III. MOKINIŲ GEBĖJIMŲ GRUPĖS
5. Mokydamiesi biologijos mokiniai plėtoja gamtamokslinę kompetenciją ir įgyja žinių,
supratimo, gebėjimų ir nuostatų. Nuostatos egzamine nevertinamos.
6. Egzamino metu tikrinami mokinių gebėjimai skirstomi į šias grupes: žinios ir supratimas
(žemesnio lygio gebėjimai), taikymas, problemų sprendimas, gamtamokslinis komunikavimas.
Toliau pateikiamas apibendrintas šių gebėjimų grupių paaiškinimas.
6.1. Žinias ir supratimą mokiniai parodo:
6.1.1. nurodydami ir apibrėždami biologines sąvokas, objektus, procesus, pateikdami 2-3
pavyzdžius;
6.1.2. įvardydami paveiksluose
(piešiniuose ir nuotraukose), schemose, grafikuose ir
diagramose pavaizduotus objektus bei procesus;
6.1.3. atrinkdami iš pateikto sąrašo, teksto ar schemos su nagrinėjamu klausimu susijusius
pavyzdžius;
6.1.4. nurodydami, kokiai grupei ar grupėms priklauso tam tikras biologinis objektas,
reiškinys ar procesas;
6.1.5. išdėstydami biologinius objektus, procesus ar reiškinius nuosekliai tam tikra seka;
6.1.6. apibūdindami biologinius objektus, reiškinius, procesus ir modelius.
6.2. Taikymo gebėjimus mokiniai parodo standartinėse situacijose:
6.2.1. nurodydami sandaros, funkcijų, prisitaikymų, aplinkos sąlygų ar kt. panašumus ir
skirtumus;
6.2.2. siedami objektus, procesus ar reiškinius, pavyzdžiui, su atliekamomis funkcijomis;
2
6.2.3. lygindami objektus, reiškinius ar procesus, pagal jų sandarą ir savybes;
6.2.4. aiškindami gamtos reiškinius remiantis biologijos ir kitų mokslų dėsningumais;
6.2.5. naudodami piešinį, schemą, diagramą, grafiką, lentelę ar modelį sąvokai, objektui,
procesui ar reiškiniui paaiškinti;
6.2.6. interpretuodami tekstinę, lentelių ar grafinę informaciją vartoja biologijos sąvokas,
naudojasi dėsningumais ir modeliais;
6.2.7. atlikdami skaičiavimus ir spręsdami genetikos uždavinius;
6.2.8. formuluodami hipotezes ir planuodami tiriamuosius darbus;
6.2.9. tinkamai pasirinkdami tyrimo tipą (stebėjimas, eksperimentas) ir priemones;
6.2.10. gaudami ir apdorodami tyrimų rezultatus;
6.2.11. darydami duomenimis grįstas išvadas.
6.3. Problemų sprendimo gebėjimus mokiniai parodo naujose situacijose, kai yra
nepažįstamų ir sudėtingų aplinkybių ar reikia atsižvelgti į kelis veiksnius:
6.3.1. pritaikydami grafikuose, schemose, diagramose, lentelėse, mokslinio pobūdžio
tekstuose rastą informaciją probleminiams klausimams spręsti;
6.3.2. apibendrindami ir kritiškai vertindami skirtinguose informacijos šaltiniuose
(žiniasklaidoje, internete ir pan.) pateikiamą informaciją apie gyvąją gamtą, gamtos mokslų
atradimus, aplinkosaugą ir sveiką gyvenseną;
6.3.3. remdamiesi mokslo duomenimis nustato biologinių reiškinių priežastis;
6.3.4. tinkamai paaiškindami nevienareikšmius probleminių klausimų atsakymus;
6.3.5. atrinkdami ir tinkamai pateikdami patikimą informaciją išsakytai nuomonei pagrįsti
ir argumentuodami sprendimus;
6.3.6. pritaikydami mokslinius metodus bei informaciją iš mokslinio pobūdžio tekstų,
grafikų, schemų, diagramų ir lentelių naujoms problemoms spręsti;
6.3.7. integruodami kitų mokslų žinias ir dėsningumus, reikalingus problemai spręsti;
6.3.8. vertindami mokslo ir technologijų poveikį žmogui ir aplinkai atsižvelgiant į
socialinius ir ekologinius veiksnius;
6.3.9. formuluodami probleminį klausimą ir hipotezę;
6.3.10. numatydami priemones ir planuodami tyrimą hipotezei patikrinti;
6.3.11. darydami mokslo duomenimis ir faktais bei savo atlikto darbo rezultatais pagrįstas
išvadas.
6.4. Gamtamokslinio komunikavimo gebėjimai nėra įtraukti į egzamino matricą, tačiau ši
gebėjimų grupė neatsiejama nuo kitų gebėjimų ir vertinama egzamino užduotyje. Gamtamokslinio
komunikavimo gebėjimus mokiniai parodo:
6.4.1. tinkamai vartodami biologijos terminus, sąvokas ir simbolius;
6.4.2. sklandžiai reikšdami biologijos supratimą, aiškiai dėstydami mintis raštu;
6.4.3. atrinkdami ir apdorodami tekstinę ir grafinę informaciją apie biologinius procesus ir
reiškinius;
6.4.4. tinkamai
(schemomis, lentelėmis, diagramomis, tekstu ir kt.) perduodami
informaciją apie gyvosios gamtos objektus, procesus, dėsningumus;
6.4.5. argumentuotai pagrįsdami savo nuomonę.
7. Gebėjimus iliustruojančių klausimų pavyzdžiai pateikiami metodinėje medžiagoje,
esančioje Ugdymo plėtotės centro ir Nacionalinio egzaminų centro interneto svetainėse.
8. Gebėjimai atlikti tyrimą ugdomi ir vertinami mokantis biologijos mokykloje. Egzamino
metu praktiškai netyrinėjama, tačiau įgytus tyrimo gebėjimus mokiniai gali parodyti atlikdami
egzamino užduotį.
9. Reikalavimai mokinių žinių ir supratimo, taikymo ir problemų sprendimo gebėjimams,
priklauso nuo pasiekimų, aprašytų bendrojo ar išplėstinio kurso programose, bet skiriasi išsamumu
ir sudėtingumu. Egzamino reikalavimai pateikti 1 priede, kuriame pagal atskiras sritis nurodoma, ką
reikia žinoti, suprasti ir gebėti norint sėkmingai išlaikyti egzaminą.
3
IV. EGZAMINO MATRICA
10. Egzamino matricos paskirtis
- užtikrinti proporcingą egzamino užduoties taškų
paskirstymą pagal dalyko veiklos sritis, gebėjimų grupes ir dalyko kursus. Egzamino matrica
pateikta 1 lentelėje.
1 lentelė. Egzamino matrica
Užduoties taškai,
Gebėjimų grupės
proc.
Veiklos sritys
Iš jų - iš
Žinios ir
Problemų
Taikymas
Iš viso
bendrojo
supratimas
sprendimas
kurso
Ląstelė - gyvybės
13-17
5-7
pagrindas
Organizmų požymių
paveldėjimas ir genų
8-12
3-5
technologijos
Medžiagų apykaita ir
18-22
8-12
pernaša
Žmogaus sveikata
8-12
4-6
Homeostazė ir
13-17
3-5
organizmo valdymas
evoliucija
Evoliucija ir
5-7
1-2
ekologija
ekologija
23-25
8-12
Iš viso, proc.
40
40
20
100
40
11. Egzamino užduotyje apie 40 proc. užduoties taškų atitinka bendrąjį biologijos kursą, 60
proc. - išplėstinį.
12. Egzamino matricoje nurodyta, kiek užduoties taškų procentais skiriama kiekvienai
veiklos sričiai, išskiriant bendrojo kurso klausimams tenkančią dalį. Pavyzdžiui, veiklos srities
„Ląstelė - gyvybės pagrindas“ klausimams bus skirta nuo 13 iki 17 proc. užduoties taškų, iš jų -
nuo 5 iki 7 proc. bendrojo kurso klausimams. Taip pat egzamino matricoje nurodyta, kiek procentų
taškų skiriama atskiroms gebėjimų grupėms vertinti: žinių ir supratimo - 40 proc. užduoties taškų,
taikymo gebėjimams - 40 procentų, problemų sprendimo gebėjimams - 20 proc. Klausimams
atitinkantiems minimalius reikalavimus skiriama 20 proc. užduoties taškų.
V. EGZAMINO UŽDUOTIES POBŪDIS
13. Egzamino užduotį sudaro atskiras vientisas klausimų rinkinys ir atsakymų lapas.
Vertinimui teikiamas tik atsakymų lapas.
14. Egzamino užduoties klausimų pobūdis:
14.1. Klausimai su pasirenkamaisiais atsakymais turi keturis galimų atsakymų variantus, iš
kurių vienas yra teisingas. Teisingas atsakymas į klausimą su pasirenkamuoju atsakymu vertinamas
1 tašku.
14.2. Trumpojo atsakymo klausimai yra tokie, kai mokinys turi pateikti trumpą konkretų
atsakymą - parašyti žodį, dviejų žodžių junginį, skaičių ar raidę. Tokie atsakymai vertinami 1 tašku.
14.3. Struktūrinį klausimą sudaro keli smulkesni klausimai, susieti bendro konteksto ar
duotos medžiagos (paveikslo, schemos, grafiko ar kt.). Į šiuos klausimus atsakymai gali būti tiek
trumpi, tiek ir išplėstiniai. Įvadinė informacija pateikiama tekstu ir gali būti papildoma
4
diagramomis, paveikslais, schemomis, lentele ar pan. Skirtingi klausimai gali būti susieti vienas su
kitu arba nepriklausomi vienas nuo kito ir nesusiję su prieš tai pateiktais atsakymais. Struktūrinio
klausimo vertinimas taškais nuo 1 iki 4 pateikiamas prie kiekvieno jį sudarančio klausimo.
15. Orientacinė egzamino užduoties struktūra ir apibūdinimas pateikiami
2 lentelėje.
Galutinė egzamino užduoties struktūra
(jei skiriasi nuo orientacinės) pateikiama egzamino
užduoties apraše ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 15 d.
2 lentelė. Orientacinė egzamino užduoties struktūra
Egzamino užduoties struktūra
Apibūdinimas
I dalis
Klausimai su pasirenkamaisiais atsakymais
20 klausimų (20 taškų)
II dalis
Trumpojo atsakymo klausimai
10 klausimų (10 taškų)
III dalis
Struktūriniai klausimai
6-7 klausimai (50-60 taškų)
IV dalis
Struktūriniai klausimai -
vienas duomenų interpretavimo klausimas ir vienas klausimas iš
praktikos darbo (10-20 taškų).
Iš viso taškų
Didžiausia taškų suma už atliktą užduotį - 100
Atsakymų lapas
Vertinami tik atsakymų lape pateikti sprendimai ir atsakymai.
16. Orientacinė egzamino trukmė - 3 val. Egzamino data, priemonės, kuriomis galima
naudotis egzamino metu, atsakymų lapo pildymo reikalavimai pateikiami Egzaminų organizavimo
ir vykdymo tvarkos apraše ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 15 d.
VI. EGZAMINO VERTINIMAS
17. Egzamino vertinimas yra kriterinis. Egzaminą laikiusių mokinių darbai koduojami ir
vertinami taškais centralizuotai vadovaujantis vertinimo instrukcijomis. Kiekvieną darbą vertina ne
mažiau kaip du vertintojai. Jei jų įvertinimas skiriasi, galutinį sprendimą dėl įvertinimo priima
trečiasis - vyresnysis vertintojas.
18. Minimalią egzamino išlaikymo taškų ribą nustato ir tvirtina brandos egzaminų
vertinimo komitetas. Mokiniai, pasiekę egzamino išlaikymo taškų ribą, laikomi egzaminą
išlaikiusiais. Preliminari išlaikymo riba sudaro
40 proc. egzamino užduoties bendrojo kurso
klausimų taškų sumos. Egzamine ji būtų 16 taškų.
Biologijos brandos egzamino programos
1 priedas
BIOLOGIJOS BRANDOS EGZAMINO REIKALAVIMAI
1. Biologijos brandos egzamino (toliau - egzaminas) reikalavimai mokinių žinioms ir
gebėjimams pateikiami pagal tas pačias veiklos sritis, kaip ir vidurinio ugdymo biologijos
bendrojoje programoje. Veiklos sritys:
1.1. metodologiniai biologijos klausimai;
1.2. ląstelė - gyvybės pagrindas;
1.3. organizmų požymių paveldėjimas ir genų technologijos;
1.4. medžiagų apykaita ir pernaša;
1.5. žmogaus sveikata;
1.6. homeostazė ir organizmo valdymas;
1.7. evoliucija ir ekologija.
2. Metodologinių biologijos klausimų veiklos sritis egzamino užduotyje yra integruota ir
vertinama remiantis kitų veiklos sričių turiniu.
3. Egzamino reikalavimai mokinių žinioms ir gebėjimams pateikti šio priedo 1 lentelėje,
kurioje pagal atskiras veiklos sritis yra aprašyti tie pasiekimai, kuriuos galima patikrinti egzamino
metu. Reikalavimai pagal bendrojo kurso programą, apima minimalius reikalavimus.
Reikalavimuose pagal bendrojo kurso programą įrašyta tik tai, ką mokiniai privalo žinoti ir suprasti,
gebėti geriau / daugiau, negu aprašyta minimaliuose reikalavimuose. Reikalavimai pagal išplėstinio
kurso programą apima reikalavimus pagal bendrojo kurso programą. Reikalavimuose pagal
išplėstinio kurso programą įrašyta tik tai, ką mokiniai privalo žinoti ir suprasti, gebėti geriau /
daugiau, negu aprašyta minimaliuose reikalavimuose ir reikalavimuose pagal bendrojo kurso
programą. Reikalavimai žinioms, jų supratimui ir gebėjimams, kuriuos mokiniai įgijo atlikdami
tiriamuosius darbus pateikti atitinkamose veiklos srityse.
1 lentelė. Egzamino reikalavimai
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
I. METODOLOGINIAI BIOLOGIJOS KLAUSIMAI
1.1. Suprasti
1.1. Suprasti ir analizuoti biologinio
1.1. Suprasti, analizuoti ir vertinti
biologinio pobūdžio
pobūdžio tekstus. Paaiškinti
biologinio pobūdžio tekstus.
tekstus.
biologines temas raštu.
1.2. Formuluoti
1.2. Formuluoti ir tikrinti hipotezes.
hipotezes.
1.3. Apdoroti gautus rezultatus.
1.3. Apibendrinti gautus rezultatus.
Apskaičiuoti procentus, vidurkius,
Lyginti ir analizuoti duomenis.
santykius. Užrašyti gautus rezultatus
ir pavaizduoti juos grafiškai.
1.4. Schemiškai pavaizduoti piešiniu
biologinius objektus ir reiškinius
atskleidžiant turimą supratimą apie
juos.
1.5. Daryti
1.5. Daryti duomenimis grįstas
1.5. Daryti mokslo duomenimis ir
paprasčiausias
išvadas.
faktais grįstas išvadas, argumentuoti
išvadas.
sprendimus.
2
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
1.6. Mokslinius atradimus vertinti
1.6. Pateikiamais pavyzdžiais
socialiniu, ekonominiu ir
paaiškinti biologijos mokslo
aplinkosaugos aspektais.
atradimų reikšmę visuomenės
gyvenimui.
II. LĄSTELĖ - GYVYBĖS PAGRINDAS
2. Ląstelės cheminiai junginiai
2.1. Nurodyti
2.1. Apibūdinti angliavandenius
2.1. Apibūdinti angliavandenių
angliavandenius kaip
kaip energetines (gliukozė),
įvairovę (monosacharidai,
energetines
atsargines (krakmolas, glikogenas)
disacharidai ir polisacharidai) ir
(gliukozė), atsargines
ir statybines (celiuliozė) medžiagas.
susieti su angliavandenių
(krakmolas,
funkcijomis: energetine (gliukozė,
glikogenas) ir
sacharozė), kaupimo (krakmolas,
statybines (celiuliozė)
glikogenas) ir statybine (celiuliozė).
medžiagas.
2.2. Nurodyti
2.2. Remiantis pavyzdžiais
2.2. Nurodyti baltymus kaip iš
baltymus kaip iš
apibūdinti baltymų funkcijas
aminorūgščių sudarytas organines
aminorūgščių
organizme: hemoglobinas atlieka
medžiagas, atpažinti peptidinį ryšį.
sudarytas organines
dujų pernašos funkciją, virškinimo
Atpažinti baltymų struktūras
medžiagas. Nurodyti
fermentai katalizuoja maisto
(pirminę, antrinę, tretinę ir
baltymo hemoglobino
medžiagų skaidymo reakcijas.
ketvirtinę).
funkciją organizme -
Remiantis pavyzdžiais apibūdinti
atlieka dujų pernašą.
baltymų funkcijas organizme:
hemoglobinas atlieka dujų pernašos
funkciją, virškinimo fermentai
katalizuoja maisto medžiagų
skaidymo reakcijas, antikūnai
jungiasi su antigenais ir juos
nukenksmina.
2.3. Nurodyti riebalus
2.3. Apibūdinti riebalus kaip
kaip energetines ir
energetines ir atsargines medžiagas.
atsargines medžiagas.
Susieti riebalų savybę netirpumą
vandenyje su kaupimo funkcija.
2.4. Aptarti cholesterolio reikšmę
žmogui: cholesterolis yra biologinių
membranų sudedamoji dalis, iš
cholesterolio odoje susidaro
vitaminas D, lytinėse liaukose -
lytiniai hormonai, cholesterolio
perteklius kaupiasi arterijose ir
sukelia aterosklerozę.
2.5. Schemose
2.5. Apibūdinti DNR ir RNR
(paveiksluose)
sandarą (nukleotidų sandara ir
atpažinti DNR ir
įvairovė, polinukleotidinių
RNR.
grandinių skaičius).
3
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
2.6. Apibūdinti
2.6. Apibūdinti vandens reikšmę
2.6. Apibūdinti vandens reikšmę
vandens reikšmę
ląstelei ir susieti ją su ištirpusių
ląstelei ir susieti ją su organizmo
ląstelei.
medžiagų pernaša.
gyvybinėmis funkcijomis: ištirpusių
medžiagų pernaša, fotosinteze,
virškinimo reakcijomis, homeostaze
(termoreguliacija).
3. Ląstelės sandara
3.1. Paveiksluose ir
3.1. Nurodyti pagrindinius
3.1. Palyginti prokariotines ir
schemose atpažinti
prokariotinių ir eukariotinių ląstelių
eukariotines ląsteles (visos ląstelės
prokariotines ir
skirtumus (prokariotinėse ląstelėse
turi plazminę membraną,
eukariotines ląsteles.
nėra branduolio ir membraninių
citoplazmą, ribosomas) ir nurodyti
organelių).
pagrindinius jų skirtumus
(prokariotinėse ląstelėse nėra
branduolio ir membraninių
organelių).
3.2. Paveiksluose ir
3.2. Apibūdinti eukariotinės ląstelės
3.2. Apibūdinti eukariotinės ląstelės
schemose atpažinti
struktūras (branduolį, citoplazmą,
struktūras (branduolį, citoplazmą,
eukariotinės ląstelės
plazminę membraną, ląstelės
plazminę membraną, ląstelės
struktūras (branduolį,
sienelę, mitochondrijas, ribosomas,
sienelę, mitochondrijas, ribosomas,
citoplazmą, plazminę
chloroplastus, vakuoles), atpažinti
chloroplastus, endoplazminį tinklą,
membraną, ląstelės
jas paveiksluose ir schemose ir
Goldžio kompleksą, lizosomas,
sienelę,
apibūdinti jų funkcijas ląstelėje:
vakuoles), atpažinti jas paveiksluose
mitochondrijas,
branduolys - informacijos
ir schemose, apibūdinti jų funkcijas
ribosomas,
saugojimas,
ląstelėje:
chloroplastus,
vakuolėse saugomos tirpių
branduolys - informacijos
vakuoles) ir nusakyti
medžiagų atsargos, turgorizuotos
saugojimas;
jų funkcijas ląstelėje:
ląstelės suteikia žoliniams augalams
endoplazminis tinklas - susintetintų
branduolys -
ir lapams atramą.
baltymų pakavimas į pūsleles ir
informacijos
pernaša;
saugojimas,
Goldžio komplekse susidaro
Vakuolėse saugomos
virškinimo fermentai ir lizosomos;
tirpių medžiagų
lizosomos dalyvauja
atsargos,
viduląsteliniame virškinime;
turgorizuotos ląstelės
vakuolėse saugomos tirpių
suteikia žoliniams
medžiagų atsargos, turgorizuotos
augalams ir lapams
ląstelės suteikia žoliniams augalams
atramą.
ir lapams atramą.
3.3. Palyginti augalų, gyvūnų ir
grybų ląsteles, apibūdinant jų
panašumus ir skirtumus (augalų
ląstelės turi celiuliozines, grybų
ląstelės - chitinines sieneles, o
gyvūnų ląstelės sienelės neturi. Tik
augalų ląstelėse yra chloroplastų).
3.4. Amebos pavyzdžiu apibūdinti
vienaląsčio organizmo prisitaikymą
vykdyti gyvybines funkcijas -
virškinimą ir dauginimąsi.
4
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
3.5. Paveiksluose ir
3.5. Paveiksluose ir schemose
schemose atpažinti
atpažinti audinius: augalų - vandens
audinius: augalų -
ir rėtinius indus, statinį mezofilį,
vandens ir rėtinius
gyvūnų - kraujo, epitelinį, nervinį ir
indus, gyvūnų -
susieti šiuos audinius sudarančių
kraujo, epitelinį,
ląstelių sandarą su audinių
nervinį.
funkcijomis.
3.6. Remiantis duota informacija
apie šviesinio ir elektroninio
mikroskopų didinimą ir skiriamąją
gebą ir nuotraukomis, palyginti šiais
mikroskopais matomas ląstelių
struktūras ir jų dydžius.
3.7. Remiantis įgytais praktiniais
3.7. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus burnos epitelio,
gebėjimais atlikus burnos epitelio,
svogūno epidermio, elodėjos lapų
svogūno epidermio, elodėjos lapo
ląstelių tyrimus šviesiniu
ląstelių tyrimus šviesiniu
mikroskopu, paveiksluose ir
mikroskopu ir duota informacija
schemose atpažinti ir įvardyti šias
apie šviesinio ir elektroninio
ląsteles ir audinius bei ląstelių
mikroskopų didinimą bei jais
struktūras.
matomų ląstelių nuotraukomis su
nurodytu masteliu, palyginti ląstelių
struktūras ir jų dydžius.
4. Plazminė membrana ir pernaša
4.1. Paveiksluose
4.1. Paveiksluose atpažinti ląstelių
4.1. Paveiksluose atpažinti ir
atpažinti ląstelių
plazminę membraną ir ją
pavaizduoti piešiniu ląstelių
plazminę membraną.
sudarančius fosfolipidus.
plazminę membraną ir ją
sudarančius fosfolipidus ir
baltymus.
4.2. Apibūdinti plazminę membraną
sudarančių fosfolipidų bei
membranos baltymų savybes ir
susieti jas su medžiagų pernaša: per
fosfolipidus pereina mažos,
hidrofobinės, krūvio neturinčios
dalelės, o hidrofiliniai baltymų
kanalai praleidžia jonus ir
hidrofilines medžiagas.
4.3. Remiantis
4.3. Remiantis pavyzdžiais
4.3. Organizme vykstančius
pavyzdžiais
paaiškinti osmoso (vandens
procesus susieti su pernašomis
apibūdinti osmoso
įsiurbimas šaknimis) ir difuzijos
vykstančiomis per ląstelės plazminę
(vandens įsiurbimas
(dujų apykaita) bei nurodyti
membraną: osmosu, difuzija,
šaknimis) ir difuzijos
egzocitozės (fermentų išskyrimas) ir
egzocitoze, endocitoze ir aktyviąja
(dujų apykaita)
endocitozės (bakterijų įtraukimas į
pernaša.
reikšmę organizmui.
fagocitą) reikšmę organizmui.
4.4. Remiantis įgytais praktiniais
4.4. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus osmoso tyrimą,
gebėjimais atlikus plazmolizės
paaiškinti, kaip vandens ir jame
tyrimą, paaiškinti osmoso reiškinį.
5
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
ištirpusių medžiagų pernaša per
plazminę membraną priklauso nuo
koncentracijų ląstelėje ir jos
aplinkoje skirtumo.
5. Fermentai
5.1. Nurodyti fermentus kaip
5.1. Apibūdinti fermentus kaip
biologinius katalizatorius.
biologinius katalizatorius,
sumažinančius reakcijoms pradėti
reikalingos energijos kiekį.
5.2. Remiantis žmogaus virškinimo
5.2. Remiantis žmogaus virškinimo
fermentais (amilaze, pepsinu ir
fermentais (amilaze, pepsinu ir
lipaze), apibūdinti fermentų
lipaze), apibūdinti fermentų veikimo
vaidmenį organizme vykstančiose
specifiką.
cheminėse reakcijose.
5.3. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus fermentų
aktyvumo tyrimą, paaiškinti, kaip
fermento aktyvumas priklauso nuo
temperatūros, pH ir substrato
koncentracijos.
Susieti fermento aktyvumo
sumažėjimą su denatūracija -
baltymo molekulės erdvinės
struktūros pakitimais.
6. Energijos virsmai ląstelėje ir organizme (kvėpavimas ir fotosintezė)
6.1. Apibūdinti
6.1. Nurodyti ATP kaip universalų
6.1. Apibūdinti ATP kaip universalų
energijos būtinumą
energijos nešiklį. Susieti energijos
energijos nešiklį ir susieti ATP
organizmui.
naudojimą organizme su raumenų
gamybą ląstelėje su jos naudojimu
darbu.
organizme.
6.2. Apibūdinti viduląstelinį
kvėpavimą kaip kontroliuojamą
procesą, kurio metu oksiduojant
gliukozę išsiskiria energija,
reikalinga ląstelės gyvybinei
veiklai.
6.3. Apibūdinti ląstelių
citoplazmoje vykstančią glikolizę,
susieti ją su mitochondrijose
vykstančiais kvėpavimo etapais:
Krebso ciklu ir elektronų pernašos
grandine, nurodyti jų reikšmę ATP
sintezei.
6
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
6.4. Nurodyti
6.4. Remiantis supratimu apie
6.4. Remiantis supratimu apie
anaerobinį kvėpavimą
mielių alkoholinį rūgimą, apibūdinti
mielių alkoholinį rūgimą ir pieno
kaip kvėpavimą be
anaerobinį kvėpavimą kaip
rūgšties susidarymu raumenyse,
deguonies.
kvėpavimą be deguonies ir susieti šį
apibūdinti anaerobinį kvėpavimą
energijos gavimo būdą su
kaip kvėpavimą be deguonies ir
organizmų prisitaikymu apsirūpinti
susieti šį energijos gavimo būdą su
energija trūkstant deguonies.
organizmų prisitaikymu apsirūpinti
energija trūkstant deguonies.
Palyginti aerobinį ir anaerobinį
kvėpavimą.
6.5. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus mielių
fermentacijos tyrimą, paaiškinti
temperatūros įtaką reakcijos
greičiui.
6.6. Nurodyti
6.6. Apibūdinti mitochondrijos
mitochondrijos
sandarą ir susieti jos dydį ir vidinės
funkciją.
membranos paviršiaus plotą su
mitochondrijoje vykstančiais
procesais.
6.7. Nurodyti
6.7. Apibūdinti fotosintezę kaip
6.7. Susieti organinių molekulių
fotosintezę kaip
augalų ląstelėse vykstantį procesą,
naudojimą su augalo augimu ir
augalų ląstelėse
kurio metu šviesos energija
didesnio derliaus gavimu: naujų
vykstantį procesą,
naudojama organinėms molekulėms
ląstelių susidarymu (statybinė
kurio metu šviesos
sintetinti.
medžiaga - celiuliozė),
energija naudojama
viduląsteliniu kvėpavimu
organinėms
(energetinė medžiaga - gliukozė) ir
molekulėms
medžiagų kaupimu (atsarginė
sintetinti.
medžiaga - krakmolas).
6.8. Apibūdinti, kaip chloroplastas
yra prisitaikęs vykdyti fotosintezę:
tilakoiduose esantis chlorofilas
sugeria šviesos energiją,
panaudojamą organinių medžiagų
sintezei.
6.9. Susieti nuo šviesos
priklausančias ir nuo šviesos
nepriklausančias fotosintezės
reakcijas, nurodant reakcijos vietą,
šviesos, CO2 ir vandens naudojimą
bei deguonies ir organinių
medžiagų susidarymą.
6.10. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus fotosintezės
tyrimą, paaiškinti fotosintezės
reakcijos greičio priklausomybę
nuo šviesos intensyvumo.
7
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
6.11. Nurodyti
6.11. Apibūdinti fotosintezės
fotosintezės reikšmę.
reikšmę, susiejant šį procesą
augaluose su gliukozės ir deguonies
naudojimu kitų organizmų ląstelėse.
III. ORGANIZMŲ POŽYMIŲ PAVELDĖJIMAS IR GENŲ TECHNOLOGIJOS
7. Geno veikimas ir genomas
7.1. Nurodyti DNR
7.1. Apibūdinti DNR kaip
kaip chromosomų
chromosomų sudedamąją dalį ir
sudedamąją dalį ir
genetinės informacijos nešėją.
genetinės
informacijos nešėją.
7.2. Nurodyti geną
7.2. Apibūdinti geną kaip genetinės
7.2. Apibūdinti geną kaip genetinės
kaip genetinės
informacijos vienetą ir kaip vienetą,
informacijos vienetą ir kaip DNR
informacijos vienetą
kuriame užkoduota informacija apie
atkarpą, kurioje yra informacijos
baltymų sintezę.
reikalingos atitinkamam baltymui
sintetinti. Apibūdinti genetinį kodą
ir paaiškinti jo universalumą.
7.3. Nurodyti, kad
7.3. Nurodyti, kaip perduodama
7.3. Apibūdinti, kaip perduodama
vykstant baltymų
informacija vykstant baltymų
informacija vykstant baltymų
sintezei yra
sintezei.
sintezei. Nurodyti geno ir
perduodama
polipeptidinės grandinės ryšį.
informacija.
Paaiškinti polipeptidinės grandinės
susidarymą.
7.4. Apibūdinti genų ir chromosomų
mutacijas ir jų atsiradimo priežastis.
7.5. Apibūdinti genomą kaip genų
rinkinio visumą, būdingą visai
biologinei rūšiai.
8. Ląstelės ciklas ir naujų ląstelių susidarymas
8.1. Nurodyti mitozę
8.1. Apibūdinti ląstelės ciklą kaip
kaip ląstelės ciklo
procesą, kurio metu susidaro
etapą.
vienodą genetinę informaciją
turinčios ląstelės.
8.2. Apibūdinti ląstelės ciklo etapą -
8.2. Paveiksluose ir schemose
interfazę kaip DNR replikaciją.
atpažinti ir pavaizduoti
komplementarumą, apibūdinti jo
reikšmę replikacijai.
8.3. Piešiniuose ir schemose
8.3. Apibūdinti, kaip genetinė
atpažinti mitozės fazes.
informacija (seserinės chromatidės)
po replikacijos tolygiai pasiskirsto į
naujas ląsteles.
8.4. Susieti ląstelių dalijimąsi su
daugialąsčių organizmų augimu,
audinių atsinaujinimu, nelytiniu
dauginimusi.
8
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
8.5. Nurodyti, kur
8.5. Palyginti vyriškąsias ir
susidaro žmogaus
moteriškąsias lytines ląsteles:
gametos.
haploidinis chromosomų skaičius,
ląstelių dydis, spermatozoidų
prisitaikymas judėti ir prasiskverbti į
kiaušialąstę, kiaušialąstės
prisitaikymas apvaisinti tik vieną
spermatozoidą.
8.6. Susieti lytinių ląstelių
susidarymą su mejoze.
8.7. Apibūdinti I ir II mejozės
etapus, kurių metu susidaro
haploidinį chromosomų skaičių
turinčios ląstelės.
8.8. Nurodyti atsitiktinį lytinių
8.8. Susieti lytinių ląstelių
ląstelių susiliejimą kaip
susidarymą (atsitiktinis lytinių
kombinacinio kintamumo priežastį.
chromosomų porų išsiskyrimas ir
krosingoveris) ir apvaisinimą su tos
pačios rūšies organizmų genetinės
įvairovės atsiradimu.
8.9. Apibūdinti lytinio dauginimosi
ir mutacijų reikšmę evoliucijai bei
selekcijai.
9. Organizmų požymių paveldėjimas ir kintamumas
9.1. Apibrėžti
9.1. Apibūdinti genų ir chromosomų
genotipą ir fenotipą.
vaidmenį susidarant
homozigotiniams ir
heterozigotiniams organizmams ir
susieti su požymių paveldėjimu.
9.2. Paaiškinti alelių sąveiką per
nevisišką dominavimą.
9.3. Spręsti genetikos
9.3. Nagrinėti genetiniais simboliais
9.3. Nagrinėti genetiniais simboliais
uždavinius susijusius
pavaizduotas kryžminimo schemas,
pavaizduotas kryžminimo schemas,
su monohibridiniu
spręsti genetikos uždavinius:
spręsti genetikos uždavinius:
kryžminimu.
monohibridinio, su lytimi sukibusių
monohibridinio, dihibridinio,
požymių ir kraujo grupių
analizuojamojo kryžminimo, su
paveldėjimo.
lytimi sukibusių požymių ir kraujo
grupių paveldėjimo.
9.4. Analizuoti ir sudaryti
genealoginio medžio schemas.
10. Organizmų dauginimasis
10.1. Pateiktoje
10.1. Susieti augalų vegetatyvinį
informacijoje
dauginimąsi su požymių pastovumu
atpažinti augalų
ir dauginimąsi sėklomis su požymių
nelytinį dauginimąsi
kintamumu.
ir pateikti pavyzdžių.
9
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
10.2. Apibūdinti apdulkinimo ir
apvaisinimo reikšmę augalų
įvairovės atsiradimui, susieti sėklų
platinimo būdus su augalų išplitimu.
Apibūdinti žiedą kaip augalų
dauginimosi organą (kuokeliai ir
piestelės), kuriame bręsta
vyriškosios ir moteriškosios lytinės
ląstelės ir formuojasi vaisius.
10.3. Nurodyti
10.3. Remiantis įgytais praktiniais
pagrindines sėklų
gebėjimais atlikus sėklų dygimo
dygimo sąlygas:
tyrimą ir tyrimo rezultatais,
deguonis, drėgmė,
paaiškinti, kaip sėklų dygimas
temperatūra.
priklauso nuo deguonies, drėgmės ir
temperatūros.
10.4. Palyginti vidinį ir išorinį
gyvūnų apvaisinimą, tiesioginį ir
netiesioginį poembrioninį
vystymąsi.
10.5. Apibūdinti žmogaus gemalo
vystymąsi iki implantacijos (zigotos
dalijimasis mitozės būdu ir gemalo
įsitvirtinimas gimdoje).
10.6. Apibūdinti žmogaus placentos
vaidmenį vaisiaus vystymuisi ir
remiantis duota informacija apie
motinos mitybą, žalingus įpročius
(rūkymą ir alkoholio vartojimą)
įvertinti jų poveikį vaisiaus
vystymuisi.
10.7. Apibūdinti testosterono ir
10.7. Remiantis duota informacija
estrogeno vaidmenį mergaičių ir
apie moters organizme mėnesinių
berniukų brendimui bei vyriškųjų ir
ciklo metu vykstančius pokyčius
moteriškųjų lytinių ląstelių
apibūdinti kiaušialąstės brendimą ir
susidarymui.
organizmo pasirengimą
apvaisinimui.
11. Genų technologijos
11.1. Dauno sindromo pavyzdžiu
11.1. Apibūdinti žmogaus genomo
paaiškinti, kaip žmogaus gemalo
tyrimą kaip svarbų šiuolaikinės
genetiniais tyrimais diagnozuojami
genetikos pasiekimą ir pateikti
genetiniai sutrikimai iki gimimo.
pavyzdžių, parodančių jo reikšmę
diagnozuojant ar gydant genetines
ligas.
11.2. Nurodyti rekombinantinės
DNR svarbą genų technologijoms.
11.3. Remiantis duota informacija
apie genų inžinerijos pasiekimus,
įvertinti galimą genetiškai
10
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
modifikuotų (transgeninių)
organizmų poveikį aplinkai.
IV. MEDŽIAGŲ APYKAITA IR PERNAŠA
12. Dujų apykaita vandenyje ir sausumoje
12.1. Apibūdinti vienaląsčių ir žuvų
prisitaikymus (didelis paviršiaus
plotas tūrio atžvilgiu, plonas ir
drėgnas paviršius) vykdyti dujų
apykaitą vandenyje.
12.2. Paaiškinti, kaip varlių
kvėpavimo sistema užtikrina
tinkamą dujų apykaitą vandenyje ir
pereinant gyventi į sausumą.
12.3. Paaiškinti, kaip vabzdžių
kvėpavimo sistema užtikrina
tinkamą dujų apykaitą sausumoje.
12.4. Nurodyti
12.4. Remiantis žmogaus
žmogaus kvėpavimo
kvėpavimo organų (trachėja,
organus: trachėją,
bronchai, plaučiai) sandara
bronchus, plaučius.
paaiškinti, kaip oras patenka į
žmogaus plaučius ir kaip iš jų
pasišalina.
12.5. Susieti alveolių
sandarą (didelis
paviršiaus plotas tūrio
atžvilgiu, plonas ir
drėgnas paviršius) su
plaučiuose vykstančia
dujų difuzija.
12.6. Apibūdinti, kaip žmogaus
kvėpavimo organai dėl virpamojo
epitelio yra prisitaikę apsaugoti
plaučius nuo pažeidimų ir infekcijų.
13. Medžiagų pernaša augaluose
13.1. Nurodyti, kaip
13.1. Paaiškinti, kaip augalų lapai
augalų lapai prisitaikę
prisitaikę padidinti fotosintezės
padidinti fotosintezės
efektyvumą (forma, paviršiaus
efektyvumą
plotas ir išsidėstymas erdvėje).
(paviršiaus plotas,
išsidėstymas erdvėje).
13.2. Apibūdinti augalo žiotelių
išsidėstymą dengiamajame lapo
audinyje. Paaiškinti dujų apykaitos
procesą lape.
11
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
13.3. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus vandens ir jame
ištirpusių medžiagų judėjimo augalo
stiebu tyrimą ir šio tyrimo
duomenimis, paaiškinti apytakos
audinių išsidėstymą stiebe ir
medžiagų judėjimo kryptis augale.
Paaiškinti, kaip žinios ir supratimas
apie augalo apytakos audinius yra
panaudojamos sodininkystėje:
skiepijant ir apsaugant sodinukų
stiebus nuo nugraužimo.
13.4. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus vandens garinimo
pro lapus tyrimą ir šio tyrimo
rezultatais, paaiškinti lapo
paviršiaus ploto ir aplinkos sąlygų
(temperatūros, vėjo ar drėgmės),
įtaką vandens pernašai augaluose.
14. Žmogaus kraujotaka
14.1. Schemose
14.1. Apibūdinti širdies ir didžiojo
14.1. Susieti širdies sandarą
atpažinti kraujo
bei mažojo kraujo apytakos ratų
(prieširdžiai, skilveliai, vožtuvai ir
apytakos ratus ir
funkcijas. Schemose atpažinti kraujo
sienelės storis) su atliekama
nurodyti arterinio ir
apytakos ratus ir nurodyti arterinio
funkcija.
veninio kraujo
ir veninio kraujo tekėjimo kryptį.
tekėjimo kryptį.
14.2. Susieti kraujagyslių sandarą su
jų atliekamomis funkcijomis.
14.3. Remiantis duotais
duomenimis, nustatyti padidėjusio
kraujospūdžio priežastis (nutukimas,
rūkymas, mažas fizinis aktyvumas,
amžius) ir apibūdinti, kaip sveikas
gyvenimo būdas padeda išvengti
padidėjusio kraujospūdžio.
14.4. Paveiksluose
14.4. Apibūdinti kraujo sandarą ir
14.4. Paaiškinti, kaip kraujo
atpažinti kraujo
paveiksluose atpažinti kraujo
sudėties pokyčiai: sumažėjęs
ląsteles.
ląsteles.
hemoglobino kiekis, padidėjęs
leukocitų skaičius ir sumažėjęs
trombocitų skaičius - gali turėti
įtakos organizmui. Deguonies
pernašą susieti su eritrocitų sandara
ir juose esančiu hemoglobinu,
leukocitus - su imunitetu,
trombocitus - su kraujo krešėjimu.
12
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
14.5. Apibūdinti žmogaus
organizmo vidinę terpę kaip sistemą,
kurioje kraujas, limfa ir audinių
skystis dalyvauja medžiagų
pernašoje.
14.6. Apibūdinti A, B, O sistemos ir
Rh kraujo grupes ir turėti
argumentuotą nuomonę apie kraujo
donorystę.
15. Virškinimo reikšmė žmogaus organizmui
15.1. Apibūdinti
15.1. Susieti plonosios žarnos
žmogaus virškinimą
sandarą su maisto medžiagų
kaip procesą, kurio
įsiurbimu.
metu dėl fermentų
poveikio maisto
medžiagos yra
skaidomos ir
įsiurbiamos.
15.2. Apibūdinti liaukinio epitelio
atliekamas funkcijas, susijusias su
virškinimo liaukų (kepenų ir kasos)
veikla.
15.3. Paveiksluose ir
15.3. Susieti virškinimą su fermentų
schemose atpažinti
veikla ir nurodyti maisto medžiagų
virškinamojo trakto
skaidymo produktus.
vietas, kuriose
skaidomi baltymai,
riebalai ir
angliavandeniai.
15.4. Nurodyti
15.4. Paaiškinti virškinimo reikšmę
virškinimo reikšmę
organizmui.
organizmui.
V. ŽMOGAUS SVEIKATA
16. Sveikata ir sveika gyvensena
16.1. Remiantis duota informacija
analizuoti užkrečiamųjų ir
neužkrečiamųjų ligų paplitimą ir
apibūdinti jų atsiradimo priežastis.
17. Maistinių medžiagų ir energijos poreikis
13
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
17.1. Remiantis žiniomis ir
17.1. Remiantis supratimu apie
supratimu apie organines ir
organines medžiagas aptarti
neorganines medžiagas, apibūdinti
aminorūgščių, riebalų rūgščių
tinkamą žmogaus mitybą: maisto
(augalų ir gyvūnų) bei vitaminų
medžiagų ir energijos kiekį.
(B12,C, D ir E) reikšmę mitybai.
Energijos poreikius susieti su maiste
esančiais angliavandeniais ir
riebalais, augimo ir atsinaujinimo
procesus su baltymais ir
aminorūgštimis, reguliavimą - su
vitaminais A, C, D.
Remiantis duota informacija apie
neorganines medžiagas, apibūdinti
jų reikšmę žmogaus organizmui.
17.2. Remiantis duota informacija
17.2. Remiantis duota informacija
apie maisto produktų sudėtį,
apie maisto produktų sudėtį ir
kritiškai vertinti žmogui reikalingų
cheminių elementų (Fe, Ca, P, J, K
maisto medžiagų šaltinius.
ir Na) reikšmę žmogaus organizmui,
kritiškai vertinti žmogui reikalingų
maisto medžiagų šaltinius.
17.3. Remiantis duota informacija
apie maisto priedus, žymimus raide
E, kritiškai vertinti jų poveikį
sveikatai.
17.4. Nurodyti 2-3 virškinimo
sistemos ligas bei jų priežastis ir
pateikti siūlymų, kaip šių ligų
išvengti.
18. Sveikos gyvensenos poveikis žmogaus organizmo gyvybinėms sistemoms
18.1. Paaiškinti
18.1. Remiantis supratimu apie
taisyklingos
atramos ir judėjimo sistemą,
laikysenos ir
paaiškinti taisyklingos laikysenos ir
aktyvaus gyvenimo
aktyvaus gyvenimo būdo reikšmę
būdo reikšmę
žmogaus sveikatai.
žmogaus sveikatai.
18.2. Remiantis pateikta
18.2. Remiantis supratimu apie dujų
informacija, gauta tiriant plaučių
apykaitą tarp alveolių ir kraujo, tarp
tūrį, apibūdinti reguliarios mankštos
kraujo ir organizmo audinių ląstelių,
poveikį kvėpavimo sistemos veiklai.
apibūdinti fizinio aktyvumo įtaką
sveikatai.
18.3. Nurodyti pulso
18.3. Remiantis pulso matavimo
dažnio priklausomybę
duomenimis, apibūdinti pulso
nuo fizinio krūvio.
dažnio priklausomybę nuo fizinio
krūvio.
14
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
18.4. Remiantis žiniomis apie
18.4. Remiantis supratimu apie
kvėpavimo takų ir kraujotakos
širdies sandarą ir širdies darbo ciklą,
sistemos sandarą, apibūdinti rūkymo
paaiškinti sistolinį ir diastolinį
sukeliamus pavojus (lėtinis
kraujo spaudimą.
bronchitas, plaučių vėžys, širdies
infarktas).
19. Apsauga nuo žalingo mikroorganizmų poveikio
19.1. Nurodyti, kad
19.1. Susieti baltųjų kraujo ląstelių
19.1. Apibūdinti, kaip žmogaus oda,
baltosios kraujo
prisitaikymus ginti organizmą nuo
kvėpavimo takų gleivinė, kraujas,
ląstelės prisitaikiusios
ligas sukeliančių organizmų su
skrandžio rūgštis apsaugo nuo
ginti organizmą nuo
natūralia organizmo gynyba.
žalingo mikroorganizmų poveikio.
ligas sukeliančių
organizmų.
19.2. Apibūdinti bakterijų
dauginimuisi įtakos turinčius
veiksnius (temperatūra ir maisto
kiekis). Nagrinėjant duotus
pavyzdžius, paaiškinti
mikroorganizmų panaudojimą
biotechnologijose.
19.3. Nagrinėti viruso sandarą ir
ŽIV pavyzdžiu paaiškinti virusų
dauginimąsi ir plitimą.
19.4. Remiantis supratimu apie
19.4. Susieti antikūno ir antigeno
antigenus ir antikūnus, apibūdinti
sąveiką su imuniteto susidarymu.
skiepų paskirtį.
19.5. Nurodyti antibiotikus kaip
19.5. Remiantis duota informacija,
mikroorganizmų gaminamas
paaiškinti antibiotikų veikimo
chemines medžiagas, kurių maža
principą ir organizmų atsparumo
koncentracija gali sunaikinti ligos
antibiotikams atsiradimą.
sukėlėjus.
VI. HOMEOSTAZĖ IR ORGANIZMO VALDYMAS
20. Homeostazės svarba
20.1. Remiantis žmogaus pavyzdžiu,
paaiškinti, kodėl aktyvios fizinės
veiklos metu organizme išsiskiria
daugiau šilumos ir kaip tuo metu
palaikoma pastovi kūno
temperatūra. Apibūdinti pagumburio
ir odos vaidmenį termoreguliacijai.
20.2. Nurodyti, kad
20.2. Apibūdinti, kaip veikiant
insulinas ir
insulinui ir gliukagonui
gliukagonas
reguliuojama gliukozės
reguliuoja gliukozės
koncentracija kraujyje. Susieti
koncentraciją
gliukozės koncentracijos
kraujyje.
reguliavimą kraujyje su kasos ir
kepenų veikla bei kraujotaka.
15
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
20.3. Naudojantis cukraligės
pavyzdžiu, paaiškinti šio sutrikimo
priežastis ir pasekmes organizmui
(regėjimui ir širdies veiklai).
21. Medžiagų šalinimas ir osmoreguliacija
21.1. Apibūdinti
21.1. Apibūdinti inkstą kaip iš
inkstą kaip organą,
daugybės nefronų sudarytą organą
dėl kurio poveikio iš
kuriame susidaro šlapimas ir
organizmo yra
reguliuojama vandens ir druskų
šalinami šalutiniai
pusiausvyra organizme.
produktai, susidarę
ląstelėse vykstant
medžiagų apykaitai.
21.2. Naudojantis paveikslais ar
schemomis, paaiškinti šlapimo
susidarymą.
21.3. Naudojantis pateiktais
duomenimis apie šlapimo sudėtį,
paaiškinti, kaip šlapimo sudėties
pokyčiai: gliukozės, baltymų ir
kraujo ląstelių atsiradimas šlapime,
gali būti naudojami sutrikimams
diagnozuoti.
21.4. Susieti inkstų veiklą su
vandens ir druskų pusiausvyros
organizme palaikymu.
21.5. Dykumos ir vandens žinduolio
pavyzdžiu paaiškinti, kaip
skirtingoje aplinkoje gyvenantys
gyvūnai yra prisitaikę reguliuoti
vandens ir druskų pusiausvyrą
organizme.
22. Nervų sistemos valdymas
22.1. Nurodyti
22.1. Apibūdinti neuroną kaip nervų
22.1. Apibūdinti reflekso lanką.
neuroną kaip nervinio
sistemos funkcinį vienetą. Susieti
Skirti sąlyginius ir nesąlyginius
audinio ląstelę ir jo
neurono sandarą su jo atliekama
refleksus.
vaidmenį perduodant
funkcija - nervinio impulso
nervinį signalą.
perdavimu.
22.2. Nurodyti
22.2. Paaiškinti sinapsės sandarą ir
narkotinių medžiagų
nervinio signalo perdavimą
poveikį žmogaus
sinapsėje.
nervų sistemai.
22.3. Skirti sąlyginius ir
nesąlyginius refleksus.
22.4. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus reflekso laiko
tyrimą, apibūdinti nugaros smegenų
vaidmenį nevalingų refleksų
16
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
susidarymui.
22.5. Nurodyti nervų
22.5. Naudojantis paveikslais ir
22.5. Naudojantis paveikslais ir
sistemą, sudarytą iš
schemomis, nurodyti, kad pailgosios
schemomis, apibūdinti, kaip
centrinės nervų
smegenys dalyvauja susidarant
centrinės nervų sistemos dalys
sistemos (galvos ir
kvėpavimo refleksams, tarpinės
dalyvauja: pailgosios smegenys -
nugaros smegenys), ir
smegenys - homeostazėje ir
susidarant kvėpavimo refleksams,
periferinę nervų
smegenėlės - koordinuojant tikslius
tarpinės smegenys - homeostazėje ir
sistemą, sudarytą iš
kūno judesius.
smegenėlės - koordinuojant tikslius
nervų.
kūno judesius.
22.6. Apibūdinti didžiuosius
pusrutulius kaip centrinės nervų
sistemos dalį, atsakingą už
sąmoningą žmogaus veiklą.
22.7. Apibūdinti periferinę nervų
22.7. Paaiškinti nervo sandarą ir,
sistemą kaip nervų sistemos dalį,
naudojantis paveikslais ir
sudarytą iš nervų.
schemomis, susieti ją su periferinės
nervų sistemos funkcija perduoti
nervinius impulsus iš centrinės
nervų sistemos į organus ir atgal.
22.8. Nurodyti žmogaus organizmo
22.8. Nurodyti žmogaus organizmo
vidaus sekrecijos liaukas
vidaus sekrecijos liaukas (hipofizę,
(antinksčius, kasą, lytines liaukas) ir
skydliaukę, antinksčius, kasą,
jų funkcijas. Nurodyti insulino,
lytines liaukas) ir jų funkcijas.
adrenalino ir lytinių hormonų
Paaiškinti, kuo skiriasi nervinis ir
reikšmę organizmui.
humoralinis reguliavimas (reakcijos
greičiu, veikimo trukme).
VII. EVOLIUCIJA IR EKOLOGIJA
23. Paveldimas kintamumas ir evoliucijos procesas
23.1. Nurodyti, kad
23.1. Apibūdinti evoliuciją kaip
Č. Darvinas pirmasis
populiacijose vykstantį prisitaikymo
pasiūlė rūšių
prie kintančios aplinkos procesą.
atsiradimo vykstant
gamtinei atrankai
idėją.
23.2. Susieti paveldimąjį kintamumą
23.2. Susieti paveldimąjį
(naujų alelinių genų derinių
kintamumą - naujų genų
susidarymą ir mutacijas) su gamtine
kombinacijų susidarymą ir mutacijas
atranka, kai organizmai, įgiję naujų
- su organizmų genetine įvairove.
požymių, padedančių geriau
prisitaikyti prie aplinkos, turi
daugiau galimybių patys išlikti ir
palieka prisitaikiusius palikuonis.
23.3. Nagrinėjant pavyzdžius (pvz.:
23.3. Susieti gamtinės atrankos
bakterijų atsparumo antibiotikams,
formas: stabilizuojančioji
augalų atsparumo herbicidams
(stabilizuojamoji), kryptingoji
atsiradimą), susieti organizmų
(kreipiančioji) ir išskiriančioji
prisitaikymą su kryptingąja atranka.
(skaldančioji) su naujų rūšių
susidarymu.
17
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
23.4. Paaiškinti, kaip naujos rūšys
atsiranda dėl populiaciją padalijusių
fizinių barjerų ir dėl atsiradusios
biologinės izoliacijos.
23.5. Remiantis įgytais praktiniais
gebėjimais atlikus tyrimą medžio
lapų ilgio variacinei kreivei
nubraižyti ir gautais rezultatais
apibūdinti modifikacinį kintamumą
kaip atsaką į pasikeitusias aplinkos
sąlygas.
24. Evoliucijos rezultatas - naujų rūšių atsiradimas
24.1. Apibūdinti rūšį
kaip visumą individų,
kurie gali gyventi tam
tikromis aplinkos
sąlygomis (rūšies
ekologinėje nišoje),
kryžmintis
tarpusavyje ir palikti
vaisingų palikuonių.
24.2. Apibūdinti, kad skirtingos
rūšys, išsivysčiusios iš to paties
protėvio, turi bendrus genus ir
panašią sandarą.
24.3. Remiantis duota informacija
24.3. Remiantis duota informacija
apie stuburinio gyvūno kilmę,
apie stuburinio gyvūno kilmę,
apibūdinti, kaip paleontologiniai
apibūdinti, kaip paleontologiniai,
duomenys įrodo evoliucijos procesą.
lyginamosios anatomijos ir
embriologijos duomenys įrodo
evoliucijos procesą.
25. Organizmų sistematika ir bioįvairovė
25.1. Apibūdinti ląstelinę sandarą
kaip vieną iš požymių, pagal kurį
organizmai skirstomi į karalystes.
25.2. Apibūdinti organizmų
klasifikavimą kaip hierarchinės
organizmų grupių klasifikacinės
sistemos sudarymą (hierarchija, kai
organizmų grupės išrikiuojamos
skirtingomis pakopomis arba
rangais: karalystė, tipas arba
skyrius, klasė, būrys arba eilė,
šeima, gentis ir rūšis).
18
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
25.3. Nurodyti po 1-2
25.3. Apibūdinti karalysčių
25.3. Apibūdinti organizmų
karalysčių (monerų,
(monerų, protistų, grybų, augalų ir
sistematiką kaip jų grupavimą pagal
protistų, grybų,
gyvūnų) požymius (ląstelinė
evoliucinius ryšius ir kaip
augalų ir gyvūnų)
sandara, mitybos būdas, judrumas,
biologinės įvairovės pažinimo
atstovus ir pateikti po
sandaros sudėtingumo lygis:
priemonę.
vieną šioms
ląstelės, audiniai, organai ir organų
karalystėms būdingą
sistemos) ir naudojantis duota
požymį.
informacija apie organizmą priskirti
jį atitinkamai karalystei.
25.4. Nurodyti virusų,
25.4. Apibūdinti virusų, bakterijų,
25.4. Apibūdinti protistus kaip
bakterijų, protistų ir
protistų ir grybų reikšmę gamtai ir
eukariotinius vienaląsčius ar
grybų reikšmę gamtai
žmogui.
kolonijinius organizmus ir jų
ir žmogui.
prisitaikymą judėti, maitintis ir
daugintis.
25.5. Susieti šių bestuburių gyvūnų:
25.5. Apibūdinti šių bestuburių
hidros (duobagyvių tipas) ir
gyvūnų, judėjimą, vystymąsi ir kūno
kaspinuočio (plokščiųjų kirmėlių
dangą: hidros (duobagyvių tipas),
tipas), askaridės (apvaliųjų kirmėlių
planarijos ir kaspinuočio (plokščiųjų
tipas), slieko (žieduotųjų kirmėlių
kirmėlių tipas), askaridės (apvaliųjų
tipas), vėžiagyvių: vėžio ir dafnijos;
kirmėlių tipas), slieko ir dėlės
voragyvių: voro ir erkės; vabzdžių:
(žieduotųjų kirmėlių tipas),
dusios, grambuolio, bitės,
vėžiagyvių: vėžio ir dafnijos;
skruzdėlės, drugio ir uodo
voragyvių: voro ir erkės; vabzdžių:
(nariuotakojų tipas) -
žiogo, dusios, grambuolio, bitės,
mitybą su reikšme gamtai ir žmogui
skruzdėlės, drugio ir uodo
ir pateikti pavyzdžių.
(nariuotakojų tipas). Susieti šiuos
požymius su organizmų
prisitaikymu gyventi tam tikroje
aplinkoje.
25.6. Pateikiant pavyzdžius
25.6. Apibūdinti chordinių tipo,
apibūdinti stuburinių gyvūnų
stuburinių klasių gyvūnų: kaulinių
(kaulinių žuvų, varliagyvių, roplių,
žuvų - prisitaikymą gyventi tik
paukščių ir žinduolių) reikšmę
vandenyje, varliagyvių - pereinant
gamtai ir žmogui.
gyventi į sausumą, roplių, paukščių
ir žinduolių - sausumoje (judėjimo
būdas, apvaisinimas ir vystymasis,
kvėpavimas ir kūno danga).
25.7. Pateikiant po 1-
25.7. Pateikiant pavyzdžius
25.7. Palyginti samanų, paparčių ir
2 augalų ir stuburinių
apibūdinti augalų reikšmę gamtai ir
žiedinių augalų sandarą (apytakiniai
gyvūnų pavyzdžius
žmogui.
audiniai ir vegetatyviniai organai)
nurodyti jų reikšmę
bei dauginimosi būdus: lytinį -
gamtai ir žmogui.
sporomis (samanos, paparčiai),
sėklomis (žiediniai augalai) ir
vegetatyvinį (šaknimis, stiebais ir
lapais).
26. Biologinės įvairovės svarba ekosistemoms
19
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
26.1. Apibūdinti bendriją kaip tam
tikroje buveinėje gyvenančių
organizmų visumą.
26.2. Nurodyti, kad
26.2. Paaiškinti, kad ekosistemose
ekosistemose įvairias
įvairias rūšis sieja mitybos tinklas ir
rūšis sieja mitybos
kiekviena rūšis dažniausiai
tinklas ir kiekviena
priklauso nuo daugelio kitų.
rūšis dažniausiai
priklauso nuo
daugelio kitų.
26.3. Sudaryti
26.3. Naudojantis duota informacija,
mitybos tinklą iš 4-5
sudaryti mitybos tinklą ne mažiau
organizmų.
kaip iš 8 organizmų.
26.4. Remiantis pavyzdžiais (ežero
pelkėjimas, kopų apaugimas),
apibūdinti daugiametę bendrijų
kaitą.
27. Organizmų mitybos būdai ir lygmenys
27.1. Apibūdinti
27.1. Apibūdinti gyvosios gamtos
gyvosios gamtos
funkcines karalijas ir paaiškinti, kaip
funkcines karalijas:
šių karalijų atstovai yra tarpusavyje
gamintojus,
susiję ekosistemose.
gyvaėdžius ir
skaidytojus.
27.2. Apibūdinti saprofitinį mitybos
būdą, būdingą grybams ir
bakterijoms. Susieti šį mitybos būdą
su organizmų (grybų ir bakterijų)
ląsteline sandara.
27.3. Apibūdinti parazitinį mitybos
būdą, būdingą grybams ir
gyvūnams. Susieti šį mitybos būdą
su organizmų (tam tikrų grybų ir
gyvūnų) ląsteline sandara.
27.4. Remiantis pavyzdžiais,
apibūdinti mutualizmą.
28. Medžiagų ir energijos srautai ekosistemoje
28.1. Nurodyti
28.1. Remiantis pavyzdžiais
28.1. Remiantis pavyzdžiu,
mitybos lygmenis.
paaiškinti, kad mitybos grandinė yra
paaiškinti mitybos grandinių ilgį
kelias, kuris jungia skirtingas
ribojančius veiksnius.
bendrijos rūšis. Nurodyti mitybos
lygmenis.
28.2. Paaiškinti energijos piramidės
28.2. Remiantis produkcijos
sudarymą.
piramidėmis, paaiškinti energijos
virsmus ir perdavimą ekosistemose.
20
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
28.3. Paaiškinti, kodėl kuo ilgesnė
mitybos grandinė, tuo didesni
energijos nuostoliai.
28.4. Apibūdinti gamintojų,
gyvaėdžių ir skaidytojų vaidmenį
ekosistemoje.
28.5. Apibūdinti azoto apytaką
biosferoje. Įvertinti skaidytojų,
nitrifikuojančių, azotą fiksuojančių
ir denitrifikuojančių bakterijų
reikšmę azoto apytakai.
28.6. Apibūdinti
28.6. Apibūdinti anglies ir
28.6. Apibūdinti azoto apytakos
anglies ir deguonies
deguonies apytakų reikšmę gamtai ir
reikšmę gamtai ir žmogui.
apytaką biosferoje.
žmogui.
29. Kitimai populiacijose
29.1. Nurodyti, kad
29.1. Paaiškinti, kad populiacijos
populiacijos individų
individų gausumas didėja dėl
gausumas didėja dėl
gimstamumo ir imigracijos, mažėja
gimstamumo ir
dėl mirtingumo ir emigracijos.
imigracijos, mažėja
dėl mirtingumo ir
emigracijos.
29.2. Paaiškinti, kad populiacijos
dydį tam tikru laiko momentu lemia
biotinis potencialas, aplinkos
pasipriešinimas ir aplinkos talpa.
29.3. Paaiškinti, kad aplinkos
29.3. Paaiškinti, kad aplinkos
pasipriešinimas yra visi veiksniai
pasipriešinimas yra visi veiksniai
(abiotiniai ir biotiniai), galintys
(abiotiniai ir biotiniai), galintys
stabdyti populiacijos augimą.
stabdyti populiacijos augimą.
Konkrečios populiacijos pavyzdžiu
paaiškinti, kaip aplinkos veiksnių
poveikis populiacijai priklauso nuo
populiacijos tankio.
29.4. Plėšrūno ir aukos ciklo
pavyzdžiu parodyti glaudžius dviejų
skirtingų rūšių populiacijų
organizmų tarpusavio ryšius.
30. Žmogaus veiklos įtaka ekosistemoms
30.1. Nurodyti
30.1. Apibūdinti globalines aplinkos
globalines aplinkos
problemas: klimato kaitą, rūgščių
problemas: rūgščių
kritulių problemą, ozono sluoksnio
kritulių problemą,
plonėjimą, paviršinių vandenų ir
ozono sluoksnio
dirvos užterštumą, susieti jas su
plonėjimą, paviršinių
Lietuvos ekologine situacija,
vandenų ir dirvos
nagrinėti šių problemų priežastis ir
užterštumą, susieti jas
sprendimo būdus.
su Lietuvos ekologine
21
REIKALAVIMAI PAGAL
REIKALAVIMAI PAGAL
MINIMALŪS
BENDROJO KURSO
IŠPLĖSTINIO KURSO
REIKALAVIMAI
PROGRAMĄ
PROGRAMĄ
situacija.
30.2. Analizuoti žmogaus veiklos
įtaką Lietuvos biologinei įvairovei ir
jos išsaugojimo galimybes.
30.3. Paaiškinti apie priemones,
kurių imamasi, kai rūšims gresia
pavojus išnykti.
___________________
Biologijos brandos egzamino programos
2 priedas
TIRIAMŲJŲ DARBŲ SĄRAŠAS
1 lentelė. Tiriamųjų darbų sąrašas
REIKALAVIMAI PAGAL BENDROJO
REIKALAVIMAI PAGAL IŠPLĖSTINIO
KURSO PROGRAMĄ
KURSO PROGRAMĄ
1. Angliavandenių nustatymas augalinės kilmės
produktuose.
2. Burnos epitelio, svogūno epidermio, elodėjos
lapų ląstelių tyrimai šviesiniu mikroskopu.
3. Augalų ląstelių plazmolizės tyrimas.
4. osmoso reiškinio tyrimas.
5. Fermento aktyvumo priklausomybės nuo
temperatūros, pH ir substrato koncentracijos
tyrimas.
6. Temperatūros įtakos mielių fermentacijos
reakcijos greičiui tyrimas.
7. Fotosintezės reakcijos greičio priklausomybės
nuo šviesos intensyvumo tyrimas.
8. Sudaryti genealoginio medžio schemas.
9. Sėklų dygimo priklausomybės nuo drėgmės ir
temperatūros tyrimas.
10. Vandens ir jame ištirpusių medžiagų
judėjimo augalo stiebu tyrimas.
11. Vandens garinimo pro lapus tyrimas.
12. Pulso dažnio priklausomybės nuo fizinio
krūvio tyrimas.
13. Reflekso laiko tyrimas.
14. Aplinkos veiksnių įtakos požymiui
pasireikšti tyrimas (variacinės kreivės).
________________________